














|
Vodič
kroz prava deteta
Temelji na kojima počiva Konvencija
Konvencija počiva na četiri temeljna principa, bez čijeg
zadovoljenja nije moguće ostvariti ni ostala prava:
pravo na život, opstanak i razvoj - koje država mora
da obezbedi svakom detetu, u maksimalno mogućoj meri
nediskriminacija - svoj deci pripadaju jednaka prava,
bez obzira na: rasu, boju, pol, jezik, veroispovest,
političko ili drugo uverenje, nacionalno, etničko ili
socijalno poreklo, imovinsko stanje, onesposobljenost,
rođenje ili drugi status deteta, njegovog roditelja ili
zakonskog staratelja
najbolji interes deteta - u svim postupcima koji se
tiču deteta, njegov/njen najbolji interes imaće prioritet
uvažavanje mišljenja deteta - pravo deteta da izrazi
svoje mišljenje u svim stvarima i postupcima koji ga se tiču
i da se to njegovo mišljenje uzme u obzir
Koja prava su sadržana u Konvenciji?
Konvencija sadrži sve vrste ljudskih prava koja su
međusobno isprepletena. Ne postoje više ili manje važna
prava, jer sva zajedno čine celinu.
Radi lakšeg razumevanja, prava iz Konvencije o pravima
deteta biće grupisana na sledeći način:
- Konvencija ističe prava i odgovornost roditelja, odnosno
proširene porodice, da usmeravaju i savetuju dete u vezi
njegovih prava, shodno njegovim razvojnim mogućnostima
KAKO
SE MOŽE KORISTITI KONVENCIJA?
Konvencija je delo profesionalaca i stručnjaka i namenjena
je, pre svega, profesionalcima: nastavnicima, vaspitačima,
zdravstvenim i socijalnim radnicima, advokatima, sudijama i
pripadnicima svih onih profesija koji rade ili profesionalno
dolaze u kontakt sa decom. Namenjena je i roditeljima. Ali
njenu suštinu treba da poznaju u najvećoj mogućoj meri i
sama deca. Poznavajući i razumevajući blagovremeno sva prava
koja im pripadaju samim rođenjem i koja im se garantuju
Konvencijom, deca će sazrevati u odgovorne osobe koje će
znati da poštuju i tuđa prava i da se bore za što doslednije
ostvarivanje svojih.
Na uskraćenost, neadekvatno ostvarivanje ili pak kršenje
nekog prava iz Konvencije može da ukaže svako. Kad god se
prava deteta ne poštuju treba reagovati kao pojedinac, grupa
ili institucija i skrenuti pažnju nadležnima:
ministarstvima, institucijama, službama, lokalnim organima,
ili se obratiti organizacijama za prava dece za pomoć i
posredovanje. Konvencija, u tom smislu, služi kao putokaz
šta i kako treba činiti.
NEKE ZABLUDE O PRAVIMA DETETA
Neka prava su važnija od drugih
NETAČNO. Nema više, odnosno manje važnih prava, ne postoji
njihova hijerarhija. Svako pravo može u određenoj situaciji
da postane najznačajnije za pojedino dete ili njegovo bliže
okruženje.
Konvencija ne obavezuje, jer nije zakon
NETAČNO. Iako prvobitno usvojena od strane Generalne
skupštine UN, Konvencija postaje obavezna kad je država, tj.
njen parlament usvoji. U našoj zemlji, prema Ustavu SRJ,
Konvencija je zakon kao i svaki drugi. Slobodnije rečeno,
Konvencija je Dečji Ustav.
Deca imaju pravo da rade šta hoće
NE. Prava deteta ne znače apsolutnu slobodu činjenja.
Suština prava deteta je da im se obezbedi život i razvoj u
sigurnosti, zdravom okruženju da bi mogli da ostvare sve
svoje potencijale i daju doprinos društvu i kao deca i kad
odrastu.
Mala deca ne mogu da donose odluke
NETAČNO. Nijedno dete nije toliko malo da ne može da izrazi
svoju potrebu, želju ili mišljenje. Pitanje je samo kako to
saopštava i kako odrasli na to reaguju. Male bebe to čine
pokretima, mimikom i plačem, a starija deca rečima.
Uvažavanjem tako iskazane potrebe ili želje, odrasli daju
mogućnost detetu da na svoj način utiče na donošenje odluke.
Deca nisu dovoljno zrela da učestvuju u donošenju važnih
odluka
NETAČNO. Da li je neka odluka važna za samo dete znaćemo tek
onda kada ga to pitamo. U životu svakog deteta i na svim
uzrastima postoje stvari koje ga se direktno tiču i koje su
za njega važne. Mnogo je tema i sadržaja u porodici, školi
ili ustanovi o kojima dete može i treba da bude saslušano, a
njegovo mišljenje uvaženo.
Više prava za decu - manje prava za odrasle
NETAČNO. Smisao dečjih prava nije zamena autoriteta ili
anarhija, već stvaranje preduslova za ostvarivanje ljudskih
prava svakog pojedinca bez obzira na uzrast.
Dajemo deci prava, a šta je sa njihovom odgovornošću?
NETAČNO. Kao PRVO, ne dajemo MI deci prava, već im ona
PRIPADAJU rođenjem. DRUGO, učeći da imaju prava, deca
istovremeno uče da ta ista prava pripadaju i drugima.
Zalažući se za poštovanje sopstvenih prava, deca razvijaju
osećaj odgovornosti i poštovanja prava drugih pojedinaca i
grupa. Isto tako, učestvujući u donošenju odluka, deca lakše
preuzimaju na sebe i odgovornost za njihovu primenu.
Najveće obaveze u ostvarivanju Konvencije o pravima
deteta pripadaju roditeljima
NETAČNO. Najveća odgovornost i obaveza da se prava dece što
doslednije i svestranije ostvaruju je na državi. Država je
ta koja je potpisala i ratifikovala Konvenciju i ona sa
svojim organima i nadležnim službama stoji kao garant da ce
se ta prava i uživati u praksi. Međutim, prema samoj
Konvenciji uloga roditelja je od najvećeg značaja i država
mora da poštuje prava i odgovornosti roditelja da usmeravaju
i savetuju dete u vezi sa njegovim/njenim pravima, shodno
razvojnim mogućnostima deteta.
ŠTA
NAM JE ČINITI?
Prihvatiti koncept dečjih prava kao svakodnevnu praksu;
Raditi na njegovom popularisanju: u porodici, školi,
zdravstvenim, socijalnim i drugim službama i svuda gde su
prisutna deca sa svojim potrebama;
Kao pojedinac dati doprinos što potpunijem ostvarivanju
prava deteta u našoj zemlji.
BROJNE
AKTIVNOSTI NA OSTVARIVANJU PRAVA DETETA U NAŠOJ ZEMLJI SU
JOŠ UVEK PRED NAMA. TO ĆE BITI STALNI PROCES JER STIŽU NOVE
I NOVE GENERACIJE DECE KOJE MORAJU DA BUDU UPOZNATE SA
SVOJIM PRAVIMA I ODGOVORNOSTIMA, KAO I ODGOVORNOSTIMA
ODRASLIH PREMA NJIMA.
DECO,
UPOZNAJTE SE SA SVOJIM PRAVIMA!
|
|